22 lipca 2012

Nocne Drożdżowe z owocami cudownie pełnoziarniste

Ciasto drożdżowe jest jedną z lżejszych i bardziej dietetycznych rodzajów ciast w kuchni. Na lato idealne - pachnące, rosnące powoli, z owocami sezonowymi i kruszonką, mmmm cudowne, ale typowy przepis można przerobić wedle gustów healthy.
Ponieważ byłam ograniczona czasowo pomyślałam, że wykorzystam nowy przepis z internetu na tzw. "nocną drożdżówkę" lub "leniwą". Efekt, zdumiewająco pyszna, zdrowa bo z mąkami pełnoziarnistymi z ograniczona ilością tłuszczów i cukru. No właśnie cukru i słodziku, których jednak za mało dałam gdyż zbytnio wytrawny placek wyszedł, choć mi i lokatorom baaardzo smakował, ale następnym razem dam więcej. 
Polecam, tym co boją się drożdżowego ciasta że zbyt pracochłonne lub nie urośnie, oraz tym co lubią eksperymentować i najeść się zdrowo.




Składniki (blaszka 23x23):

  • 1/4 szkl. cukru trzcinowego 
  • 6 tabletek słodziku (następnym razem dałabym więcej)
  • 1 opakowanie cukru waniliowego
  • 50 g drożdży świeżych
  • 3 jajka (u mnie duże z targu)
  • 60 ml mixu oleju carotino (POLECAM) + oliwa z oliwek
  • 3/4 szkl. mleka 0,5% + 1/4 szkl. kefiru 
  • 300 g mąki orkiszowej
  • 100g mąki żytniej
  • 100g mąki pszennej
  • 10 g otrębów pszennych
  • owoce (u mnie jagody i śliwki)

Kruszonka:
Powstała na wyczucie w dłoniach z połączenia -> łyżeczki masła, większej części twarogu, cukru trzcinowego i waniliowego , mąki pszennej i orkiszowej, otrębów i płatków żytnich. 
Po pełnym wyrobieniu ma powstać kula w miarę jednolitej konsystencji.

Wykonanie:
Wieczorem: do wysokiego naczynia (nie emaliowane) wkładamy kolejno:
mix cuków wraz z pokruszonym słodzikiem, pokruszone drożdże, roztrzepane widelcem jaja, mix tłuszczów oraz podgrzany mix mleka z kefirem do ok.37 C. NIE MIESZAMY !!!!!!!
Przykryć folią spożywczą i ściereczką i odstawić na całą noc (u mnie 12h) gdzieś w kącik na blacie :)

Na następny dzień.
Przemieszać cały nocny zaczyn i dosypać mąki. Mieszałam dokładnie łyżką drewanianą i ponownie odstawiłam przykryte na ok. 15 min.
W tym czasie przygotowałam owoce, blaszkę i wyciągnęłam przygotowaną kruszonkę z lodówki.


Na blachę wyłożona papierem do pieczenia wyłożyłam ciasto, na nie poukładałam owoce i pokruszyłam kruszonką.
Włożyć do zimnego piekarnika i nastawić na 180 C. Od włożenia piec ok. 1h. 

Po upieczeniu nie wyjmuj ciasta , bo opadnie. Uchyl jedynie drzwiczki, a po 15-20 minutach wyciągnij z piekarnika.

Nigdy nie miałam problemu z pieczeniem drożdżowców, ale spędzałam przy nich pół dnia. Ten genialny przepis jest prosty, leniwy, a tak samo pysznyyyy. POLECAM

1 komentarz: