10 listopada 2011

Ciasteczka zdrowo owsiane z bakaliami

Nie ukrywam, ze pieczenie i gotowanie w moim przypadku to proporcje tzw. „oka”. Będę dziś, tak jak w większości próbowała zapamiętywać i  spisywać moje „oko” by móc udostępniać Wam różne przepisy lub ewentualne przybliżenia.
Uwielbiam jeść słodkości mając świadomość, że po kilku ciasteczkach czy kawałku ciasta nie odłoży mi się ono "tu i ówdzie". Uwielbiam też chrupać, czy też przeżuwać - no bo w końcu, by składniki pokarmowe dobrze się trawiły i nie zalegały długo w żołądku, powinniśmy przeżuwać pokarm minimum 40 razy. 
Więc dziś pyszne ciastka owsiano - bakaliowe bez dodatku cukru rafinowanego. O wiele zdrowsze od kupnych batoników i ciasteczek. Dla mnie idealne :) 


Na ok. 50 sztuk:

Składniki Suche:
  • 1 szklanka płatków owsianych
  • 1 szklanka płatków jęczmiennych
  • 1 szklanka płatków orkiszowych
  • 1/2 szklanki płatków żytnich
  • 1/2 szklanki otrebów pszennych
  • 1 szklanka mąki pszennej razowej lub orkiszowej
  • 1 szklanka mixu słonecznika, pestek dyni oraz posiekanych orzechów włoskich
  • mix bakalii wedle uznania smaku i upodobań ( u mnie ponad 500ml miseczka pełna moreli      suszonych ekologicznie, śliwek suszonych, rodzynek, żurawiny, plastrów ananasów, kiwi i daktyli)
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej


Składniki Mokre:
  • 150ml soku wieloowocowego lub jednodniowego bez cukru
  • 1/2 szklanki przecieru jabłkowego
  • 1 jajko
  • 2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju słonecznikowego
  • ewentualnie 2-3 łyżki miodu


Wszystkie składniki suche wsypać do dużej miski, a bakalie pokroić na odpowiednie kawałeczki. Mieszam by łatwiej się łączyły składniki przed dodaniem części "mokrych" produktów.
Dodać kolejno składniki mokre i dokładnie wymieszać.
Odłożyć mieszaninę na 5-10 minut by napęczniała i związała dokładnie składniki. Jeżeli okaże się po tym czasie, że masa jest zbyt sucha dodajemy jeszcze trochę soku lub musu i znów na chwilę odstawiamy.
Przygotuj blachy do pieczenia wykładając je papierem do pieczenia i nakładaj ciasteczka najlepiej dwoma łyżkami maczanymi w ciepłej wodzie. Do rąk ciasto za bardzo się klei, więc ja z łyżki na łyżkę przekładałam ciasteczko formując je w ten sposób.
Wstawić do nagrzanego piekarnika do 190 stopni C na 15- 20 minut pilnując by się nie przypaliły za bardzo bakalie w ciastkach. 
Studzimy i chrrrrupiemy. 
Ja przechowuję ciasteczka w pojemniku próżniowym nawet do tygodnia ..... o ile wytrzymują tyle :-) 


  

3 komentarze:

  1. Też często działam "na oko" i mam problem z szacowaniem co, ile, jak. Cukier najlepszy owocowy:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jadłem i polecam za każde pieniądze!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawe ciastka, myślę że mogłbym je "zweganizować" ;-D

    OdpowiedzUsuń